Германия автомобил бозорида 2022 йилда электромобиллар кўпроқ талабга эга бўлди

Давлат субсидиялари камайтирилгунга қадар расмий ва жуда паст даражадаги сотувларнинг ўзига хос ўсиши, муқобил двигателли автомобиллар улушининг барқарор ўсиши ва СUV жипларининг машҳурлиги - булар, бир сўз билан айтганда, Европадаги энг йирик Германия автомобил бозорида 2022 йилги натижалардир.
Германияда жами 2,65 миллион дона янги енгил автомобиллар рўйхатга олинган, бу 2021 йилга нисбатан 1,1 фоизга кўпдир, дея маълум қилди Федерал автотранспорт идораси (Кraftfahrt-Bundestamt, КBА) 4 январ куни.
Дарҳақиқат, ўтган автомобил йили электр двигателлари учун турли хил вариантларга эга бўлган автомобилларга талабнинг барқарор ўсиши ва декабр ойида яна электр транспорт воситалари билан боғлиқ бўлган сотувларнинг ўзига хос ўсиши билан сақланиб қолди. Гап шундаки, Германия ҳукумати 2023 йилнинг 1 январидан бошлаб плагин гибридларни (ички ёнув двигатели ва электр моторли автомобиллар тармоғидан қувватланади) харид қилишни субсидиялашни тўхтатиб, электр энергиясини харидорлар учун тўловларни камайтиришини маълум қилди. Фақат электр тортиш (WEV) билан ишлайдиган транспорт воситалари бундан истисно.
Шу сабабли, бундай моделларни сотиб олишни режалаштирган немис автоуловчилари йил охиригача харидни рўйхатдан ўтказиш учун вақт топиш учун уларни баҳорда автомобил ишлаб чиқарувчиларга олдиндан интенсив равишда буюртма қилишни бошладилар. Натижада, сотиш кўрсаткичлари кузда кўтарилди ва декабр ойида 314 000 га яқин янги енгил автомобиллар Германия йўлларига чиқди, бу 2021 йил декабрига нисбатан 38 фоизга кўп. Шу билан бирга, уларнинг ярмидан кўпи электр моторларига эга эди. Бундай ҳодиса Германия автомобил бозори тарихида ҳеч қачон содир бўлмаган.
Бироқ, Германияда автомобилларнинг асосий харидорлари анъанавий равишда жисмоний шахслар эмас, балки юридик шахслардир. Ўтган йили уларнинг улуши, КБА маълумотларига кўра, 64% ни ташкил этди. Кўпгина фирмалар 2023 йилда солиқ, имидж, экологик ва соф иқтисодий нуқтаи назардан келиб чиққан ҳолда электр транспорт воситаларини танлаши мумкин. Илгари немис фирмалари расмий автомобиллар сифатида бензиндан кўра дизелни афзал кўрар эди, бироқ ундан чиқадиган чиқиндилар одамлар учун кўпроқ зарарли ҳисобланади ва ўтган йили у айниқса қимматлашган.
Ҳар ҳолда, яқин вақтгача Германия бозоридаги сотувларнинг қарийб ярмини барқарор ушлаб турган дизел двигателли янги енгил автомобиллар улуши 2022 йилда 17,8 фоизгача пасайди. КBА томонидан рўйхатга олинган автомобилларнинг 32,6 фоизи бензинли двигателлар билан жиҳозланган. Уларнинг савдоси 11 фоизга камайди.
Фото: Sven Simon/picture alliance